Taşımacılık Sektörüne Yemen Darbesi

Paylaş
100.000 $
Sanal Parayla
ÜCRETSİZ FOREX EĞİTİMİ

2024 yılı 2. Çeyrek K/Z Oranı: %26 / %74

İran destekli Yemenli Husilerin Kızıldeniz’deki gemilere saldırıları yeni tedarik konusunda zorluklar yaşanacağını işaret ediyor. İsrail ile Filistin arasında yaşanan savaşların ardından Yemenli Husiler de İsrail’e savaş ilan ettiğini açıklamıştı. Ardından Aden Boğazı’ndan İsrail’e yük taşıyan bazı gemilere saldırılması gündeme gelmişti. Bu saldırıların ardından bazı gemilerin rotalarını değiştirerek Ümit Burnu üzerinden Avrupa’ya gideceğini açıklaması yeni tedarik problemlerinin başlangıcı olarak yorumlandı. Taşımacılık sektöründeki kriz zincir etkisi yaratabilir.

İlk Kriz Petrol’de

Arabistan Yarımadası’ndan çıkarılan ve Doğu Asya’dan gelen petrol tankerlerinin rotasını Ümit Burnu’na çevirmesi üzerine petrol fiyatları geçtiğimiz ay yükseldi. Umman petrolünün varil fiyatı 78 dolardan işlem görürken, bu durum diğer petrol türlerinde de etkili oldu. Petrol emtiasında fiyatların uzun süreli düşüşün ardından yükselişe geçtiği gözlendi.

Petrol piyasasında taşımacılık maliyetleri artması en yüksek gider kalemlerinden biri olurken Kuzey Denizi’nden çıkarılan Brent Petrol’de üretim artışı yaşanmaması durumunda savaş sona erene kadar fiyatlar yukarı yönlü seyredebilir.

Tedarik Zinciri de Etkilenecek

Çin’den Avrupa’ya yapılan deniz taşımacılığı da Kızıldeniz üzerinden geçiyor. Bu durumun önümüzdeki günlerde perakende sektöründe de fiyatların artacağına işaret ettiği tahmin ediliyor.

Dünyanın en büyük konteyner şirketi olan Mediterranean Shipping Company (MSC), Kızıldeniz geçişi güvenli hale gelene kadar gemilerinin Süveyş Kanalı’ndan geçiş yapmayacağını bildirdi. MSC’yi Danimarkalı Maersk, Fransız CMA CGM ve Alman Hapag-Lloyd da izledi. Bu 4 şirket küresel konteyner taşımacılığı pazarının yaklaşık yüzde 55’ini oluşturuyor.

İngiliz BP petrol taşımacılığına ara verdiğini açıklarken Evergreen ise Ümit Burnu’nu tercih edeceğini bildirdi.

Süre 1 Ay Uzayacak, Maliyet 2 Kat Artacak

Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) Başkan Yardımcısı Fatih Şener, Süveyş Kanalı yerine Ümit Burnu rotasının sefer sürelerini 20 ile 30 gün arasında uzatacağını, bunun da taşıma maliyetlerini artıracağını belirtti. Şener, bir konteynerin Çin’den Türkiye’ye gelmesinin maliyetinin saldırılar öncesi 2 bin ile 2 bin 500 dolar arasında olduğunu, söz konusu rakamın saldırılar sonrası 5 bin 500 dolara çıktığını kaydetti.

İstanbul ve Marmara, Ege, Akdeniz, Karadeniz Bölgeleri (İMEAK) Deniz Ticaret Odası Meclis Başkanı Başaran Bayrak, Uzak Doğu’dan Avrupa’ya gidecek gemilerin Kızıldeniz’den geçmek yerine Ümit Burnu’nu dolanmalarının mesafeyi en az 5-6 bin mil kadar artıracağını, 40-45 gün gibi bir sürede tamamlanan seferlerin en az 20-25 gün arası uzayacağını belirtti.

Tarım ve Teknoloji Ürünlerinde Fiyatlar Artabilir

İki yönlü olarak tarım ticaretinin yoğun olduğu Kızıldeniz’de tarım ürünlerinin fiyatları artacak taşıma maliyetleri sebebiyle yükseleceği tahmin ediliyor. Öte taraftan Çin’den Akdeniz’e yapılan teknoloji sevkiyatlarının da fiyatlarında artış görünmesi bekleniyor.

100.000 $
Sanal Parayla
ÜCRETSİZ FOREX EĞİTİMİ

2024 yılı 2. Çeyrek K/Z Oranı: %26 / %74

Uyarı Notu: Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti, yetkili kuruluşlar tarafından kişilerin risk ve getiri tercihleri dikkate alınarak kişiye özel sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler ise genel niteliktedir. Bu tavsiyeler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir.
 
Çekince Notu: Bu rapor tarafımızca doğruluğu ve güvenilirliği kabul edilmiş kaynaklar kullanılarak hazırlanmış olup yatırımcılara kendi oluşturacakları yatırım kararlarında yardımcı olmayı hedeflemekte ve herhangi bir yatırım aracını alma veya satma yönünde yatırımcıların kararlarını etkilemeyi amaçlamamaktadır. Yatırımcıların verecekleri yatırım kararları ile bu raporda bulunan görüş, bilgi ve veriler arasında bir bağlantı kurulamayacağı gibi, söz konusu kararların neticesinde oluşabilecek yanlışlık veya zararlardan forex.com.tr’nin herhangi bir sorumluluğu bulunmamaktadır. Bu rapordaki her türlü iç ve dış piyasa tablo ve grafikler, bu konularda resmi hizmet veren yetkili üçüncü kişi kurumlardan elde edilmiş olup, forex.com.tr tarafından herhangi bir maddi menfaat beklentisi olmaksızın genel anlamda bilgilendirmek amacıyla hazırlanmıştır. Bu raporda bulunan bilgiler belli bir gelirin sağlanmasına yönelik olarak verilmemektedir.

Benzer Haberler

Petrol fiyatları kasırga etkisiyle arttı

Uluslararası Enerji Ajansı (UEA), aylık raporunda 2024 yılı için küresel petrol talebi büyüme tahminini bir kez...

Petrol stokla soluklanıyor

Goldman Sachs petrol tahminini revize etti. Daha önce 2032’de petrolün zirve noktasına ulaşacağını paylaşan Goldman Sachs,...

Benzin, akaryakıt

Akaryakıt satışında kafa karıştırıcı bir uygulama, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu’nun (EPDK)kararıyla sona eriyor. Benzin ve motorinin...

BRENT_PETROL

Petrol fiyatlarında, devam eden arz kaygıları ve Orta Doğu’da yaşanan gerilimler etkili olmaya devam ediyor. Pazartesi...

Brent petrol 2017 yılı seviyelerine geriledi

Kerkük Ceyhan Boru hattının yakın bir gelecekte yeniden açılacağı iddia ediliyor. Günlük 350 bin varil kapasiteye...

Petroldeki artış stok verisi tarafından desteklendi

ABD tipi ham petrol vadelileri, Ekim ayından bu yana ilk kez 85 dolar seviyesini geçerek artışa...

Web sitemiz çerezleri kullanarak deneyiminizi kişiselleştirir. Daha fazla bilgi için Çerez Politikası'nı okuyun.
FOREX NEDİR?
ÜCRETSİZ EĞİTİM ALIN

2024 yılı 2. Çeyrek K/Z Oranı: %26 / %74